Procesmanagement analyseert, begeleidt en evalueert complexe inrichtings processen waarin uiteenlopende en soms strijdige belangen spelen. Procesmanagement helpt haar opdrachtgevers bij het verwerven van draagvlak, het overwinnen van weerstanden en het voorkomen van impasses en stagnatie. Procesmanagement wordt idealiter ingezet vanaf het moment van conceptuele ontwikkeling en maakt daarmee integraal deel uit van het gehele (verander)proces.
Kernactiviteiten:
• Borgt de kwaliteit van het proces
• Procesmanagement richt zich op de deelaspecten ‘organisatie’ en ‘informatie’
• Betrekt de juiste personen / afdelingen op het passende moment
• Draagt zorg voor betrokkenheid, informatie, advies en instemming
• Bewaakt de doorloop van procedures op tijdigheid
• Bewaakt de kwaliteit van de informatie(dragers)
Concrete taakstelling van Procesmanagement:
• Inventariseert
• Initieert
• Delegeert, enthousiasmeert, en streeft naar committent
• Definieert doelstellingen en deadlines van werkgroepen
• Bewaakt oplevering van deliverables
• Toetst en bewaakt haalbaarheid
...en is daarmee de overall verbindende factor in termen van communicatie en samenwerking
Klik hier voor een schematisch overzicht van het proces.
|